Ellemarkskolens profil

Ellemarkskolen har et professionelt miljø, hvor den fælles bestræbelse går ud på, at medskabe livsduelige og dygtige elever.
Vi arbejder med dybdelæring, som fundament for at sætte fremtidens kompetencer i spil hos eleverne.
Vi er professionelle, når vi går på arbejde, og spiller hinanden gode.
Hos os vil du opleve respekt for forskellighed og højt til loftet.
Ellemarkskolen har et udgangspunkt, hvor undervisning og fritid (skole og SFO) er ligeværdige kerneydelser i forhold til vores fælles kerneopgave jf. skolens fokuscirkel.

fokuscirkel

Det betyder:

At vi er en faglig fokuseret skole, fordi vi tror på at i den gode didaktik og den velovervejede pædagogiske rammesætning, gives de bedste muligheder for elevernes faglige og sociale progression.
På Ellemarkskolen er vi optaget af forpligtende og givende lærings- og børnefællesskaber.
At vi prioriterer faglige vejledere inde for de forskellige fagområder, der til stadighed skal sætte retning for de faglige mål vi har for undervisningen. Ligesom vores resurseteam funderet i tværfagligt samarbejde, sætter retning for alle elevers deltagelsesmuligheder i undervisning og børnefællesskaber.
Vi overordnet arbejder ud fra et fælles udgangspunkt som illustreres gennem vores fokuscirkel, fremtidens kompetencer og skolens værdier.

I skolehverdagen kan det ses:

Alle elever har livsduelighed på skemaet.
Ekstra faglig kapacitet på det naturfaglige område udnyttet i to-lærer ordning. Et styrket fokus på vores afdelingsopdelte teamorganisering, der understøtter elevernes kendskab til de professionelle.
Der bliver arbejdet systematisk og synligt med forbyggende, forgribende og indgribende trivselsindsatser jf. skolens trivselsplan.
Udskolingseleverne møder projektarbejde og innovativ undervisning, som en naturlig del af deres udskolingsforløb, frem mod deres ungdomsuddannelse.
Vores forpligtende skole/hjem samarbejde tager sit udgangspunkt i vores engagerede skolebestyrelse. Skolebestyrelsen arbejder netop nu med principper for kontaktforældre. Her er omdrejningspunktet, at vi ser forældre som en resurse for den enkelte og fællesskabet.
Elevrådet er styrket, så vi sikrer os elevperspektivet i relevante skole tiltag.

For elevernes fremtid får det betydning:
Ellemarkskolen er funderet i et stærkt fagligt fokus, hvor fremtidens kompetencer, dannelse og livsduelighed indgår som grundelementer for det professionelle lærings- og børnesyn.
Med dette solide grundlag skabes rammen for, at eleverne på Ellemarkskolen bliver så dygtige, som de kan ud fra deres individuelle potentialer. Vi sigter mod at sende vores afgangselever videre ud i ungdomsuddannelse og voksenlivet med en grundlæggende fremtidsorienteret ballast, således at de til enhver tid kan være medskaber af eget liv, og være en aktiv del at det demokratiske fællesskab.